tisdag 1 mars 2011

Intressant kritik mot tv-licensen

I Dagens Nyheter skriver idag socialdemokraten Ursula Berge och moderaten Cecilia Stegö Chilò om behovet av en förnyelse av public service. Trots skilda politiska uppfattningar är de överens om tagen, även den kontroversiella synpunkten att ersätta licenssystemet med en skattefinansiering. Jag instämmer, om inte i allt så i det mesta. Och då särskilt i synen på finansieringen.

Det är intressant att debattörerna är överens i denna fråga. S-debattören Berge har bland annat varit chef för tankesmedjan Agora och Stegö Chiló för Stiftelsen Fritt Näringsliv och Timbro.
Cecilia Stegö Chilò blev som bekant också känd då hon avgick som kulturminister efter bara tio dagar sedan det avslöjats att hon inte hade betalat tv-licensen. Jag har alltid tyckt att det var synd att hon inte stod på sig och upphöjde sitt licensskolkande till en politisk symbolhandling, men det var väl kanske en politisk omöjlighet. Efter henne kom Lena Adelsohn Liljeroth som varit motsägelsefull i sin politik om statsägda SVT, SR och UR, men också om till exempel presstödet. Man kan undra hur det hade sett ut idag om Stegö Chiló hade varit kvar?

Nu blir dessa båda debattörer säkert utskällda för sin inopportuna uppfattning. Det kan anas redan vid en snabb titt på kommentarerna efter artikeln. Där såg jag också att någon som vill bibehålla rådande ordning prisar public service för att man slipper reklamen. Det tycker jag inte alls att man gör; det finns massor av reklam i de reklamfria kanalerna!

Inte betald reklam förutom den tveksamma sponsringen, men mer och mer reklam för de egna programmen. Och detta i en tid då de tidsbundna tablåerna betyder allt mindre. Nyligen såg jag reklam för programmet Landet runt insprängt mitt i en regional nyhetssändning, därtill nästan obegriplig eftersom den var dåligt gjord och studiereportern förklarade inte det egendomliga avbrottet.

Jag har ett intryck av att reklamsnacket närmast exploderat i public service. Det skulle vara intressant att veta hur mycket tid som ägnas åt den här typen av säljpuffar för de egna programmen.

Förutom programreklamen bjuds vi också då och då på de minst sagt märkliga filmerna där Radiotjänst tackar landets licensbetalare. De är ekonomiskt motiverade, precis som reklam för chips, bilar och charterresor. De har till och med prisbelönats i reklamtävlingen 100-wattaren. Och de sänds i public service-kanalerna...

Om många år, när systemet för de statsägda radio- och tv-kanalerna säkert har reformerats, gissar jag att många av dagens omständigheter kring dagens public service kommer att framkalla både leenden och förvåning hos dem som tittar bakåt.

Missa inte artikeln i DN om du är intresserad av dessa frågor. Jag har bloggat om licenssystemet tidigare, länkar nedan.

Några tidigare texter om tv-licensen på denna blogg:
Bra av moderater om tv-licensen den 30 november 2010
Avskaffa tv-licensen! den 23 mars 2010

Inga kommentarer: